Ootmarsum

Op de laatste dagen van mei hebben we dan eindelijk ons fietstochtje in Twente gepland.
Samen met Mia en Wim hebben we al verleden jaar afgesproken dat we eens samen een paar dagen zouden gaan fietsen. De vooruitzichten voor eind mei waren goed dus snel een hotel geboekt.
Woensdag 27 mei om 9 uur start vanuit Venlo richting Ootmarsum. Halfweg een kopje koffie en voor 12.00 uur waren we bij ons verblijf. We konden al onze kamers op en na het welkomstdrankje ging het al snel op de fiets. Ik had thuis al een fietsrondje uitgestippeld te noord oosten van Ootmarsum. Het was ideaal fietsweer, af en toe zelfs een zonnetje en goede fietstemperatuur. Het was niet druk met fietsers, ook een koffiestop was moeilijk te vinden tenslotte vonden we een plekje op een grote camping waar we bij een knappend haardvuur genoten van een welverdiend kopje koffie.
Na 35 km waren we weer in Ootmarsum. We bezoeken nu het centrum van dit kunstenaarsplaatsje met zijn vele galerieen en andre kunstwinkeltjes

Na het goed verzorgende diner werd er natuurlijk nog gebridged. Tegen 23:00 uur vertrokken de laatste gasten dus wij gingen ook maar naar onze kamers.
Donderdag morgen, na een goede nachtrust en goed ontbijt stapten we weer op onze fietsen.
Eerst richting Oldenzaal, hier op de markt onze eerst stop. Hierna ging het richting de lutte en vandaar met een grote bocht weer naar Ootmarsum. Het weer was wat minder dan gisteren. Men had veel regen voirspeld maar die liet gelukkig op zich wachten. Een heel mooi fietsgebied tussen Oldenzaal en de Lutte. Zo mooi dat we na een tijdje zeiden we moeten toch allang in de Lutte zijn ? Wat bleek: onze fietroute ging net langs de buitenkant van de Lutte en door de mooie omgeving waren we vergeten even het dorp aan te doen, we hadden de Lutte gewoon links laten liggen !
Het weer werd nu wel slechter. Net in een bos begon het flink te regenen. We schuilden onder de bomen, trokken onze regenpakken aan en juist op die plek zagen we een bordje: 700 meter een rustplaats met koffie. Het regende flink dus nog maar even wachten. Ik stelde voor dat ik even ging kijken of de zaak open was en zou dan even bellen.
Helaas de zaak was gesloten dus in de regen weer terug naar onze schuilplaats.
De regen werd minder dus vooruit we gaan verder. Na een paar kilometer werd de regen toch weer heviger en vomnden we bij een huis een grote schuur met afdak waar we zeker een half uur geschuild hebben voor de inmiddels met bakken neerkomende regen.
Na deze flinke bui ging het weer richting Ootmarsum. Het bleef gelukkig nu droog met af en toe een zonnetje. In Ootmarsum konden we dan uiteindelijk van onze uitgestelde lunch genieten. Terwijl we binnen zaten begon het weer hevig te regenen en toen we weer naar buiten gingen was het weer droog en dit bleef de verdere dag ook zo.
Terug in het hotel gingen de dames nog even Ootmarsum al winkelend verkennen en de heren moesten uitrusten van de vermoeienissen.
Na het uitstekend verzorgde avond eten werd er weer bridge gespeeld. Om 23:00 uur waren we weer de laatsten en dus hup naar bed.
Vrijdag werd er om 9:00 uur ontbeten en om 10:00 uur reden we met onze fietsen achterop richting huis maar niet rechtstreeks !! We stoppen in Wolfheze bij het station. De fietsen worden afgeladen en we gaan op weg richting Arnhem. Een mooie fietsweg aan de rand van de Veluwe. In Arnhem wordt gestopt voor een koffiepauze en stadswandeling door het centrum. Daarna gaat het over de brug langs de nederrijn naar een fietspontje (ik geloof bij Driel) langs het kasteel Herwijnen? door het mooie veluwse landaschap richting Wolfheze. Ergens onderweg gebruiken we noog een laatmiddag lunch zodat we niet met een lege maag huiswaarts moeten rijden.
Klokslag 17:30 zijn we weer in Venlo.
Het waren 3 hele gezellige dagen. Dank aan Mia en Wim en tot een volgende keer.