Stavoren

O,o,o,o, wat hebben we het druk met vakantie vieren, helemaal geen tijd om te schrijven.
Waar waren we gebleven?
Na 2 dagen Scheveningen vertrokken we richting IJmuiden. Er stond een matig windje uit het westen dus goed te bezeilen. Bij de sluis in IJmuiden gingen de deuren net voor onze neus dicht, dus maar even op de volgende schutting wachten, konden we tevens rustig lunchen. Na de sluispassage ging het op de motor verder naar Amsterdam. Een tochtje van circa 2 uur. We meren af in de Amsterdam Marina. We boeken voor 2 nachten want morgen willen we Amsterdam bezoeken.
Maria en Dora maken het avondeten klaar en we genieten met ons vieren van spijs en drank.
De volgende morgen is iedereen voor 9:00 uur weer gereed. Er wordt ontbeten en daarna met het pontveer naar Amsterdam. Eerst wat winkelstraten doorlopen, Pieter koopt een paar nieuwe bootschoenen, De dames kunnen niets van hun gading vinden.
We gebruiken een lunch op de Nieuwmarkt, het vroegere centrum van de Provo’s (bij de oudere lezers wel bekend). Hierna gaat het richting Scheepvaart Museum. Toch weer leuk om dit te bezoeken met name de replica van het VOC schip  AMSTERDAM.

Hierna gaat het verder naar de enige nog bestaande Amsterdamse brouwerij Het IJ.Hier genieten wij, en met ons zeer velen, lekker op het terras buiten van een paar speciale biertjes. Via de Dapperstraat, waar 6 dagen per week markt is, gaan we naar het huis van Pieter en Maria’s zoon Erik, Kim en kleinkind Wende.
Hier worden we hartelijk ontvangen, borrelen en genieten van de uitstekend verzorgde hapjes.
Hierna gaat het met de trein terug naar het centraal station, pontveer en tenslotte en korte wandeling naar de boot.
De volgende dag vertrekken we om 8:00 uur weer richting IJmuiden. Het is grauw en grijs en regent.

Na de sluispassage wordt het iets lichter, de regen is in elk geval weg.
Met de wind pal van achter gaat het richting Den Helder. Texel is ons einddoel.
Pieter wil natuurlijk alles uit de boot halen en alle zeilen worden bijgezet en uitgeboomd.

Zelfs de spinaker wordt te voorschijn gehaald. Helaas ontbreken nog wat essentiële lijnen, dus de zaak maar weer opgeborgen.                                                                                   In de buurt van de uiterton van het Schulpengat wordt het weer aanzienlijk beter en de wind neemt toe. Nu gaat het snel  richting Texel. Rond 16:00 uur liggen we afgemeerd in een volle haven in Oudeschild.
We hebben geen eten aan boord dus wat eten in het havenrestaurant.
De volgende dag wordt Texel per fiets verkend. We fietsen ruim 40km over het eiland en bezoeken diverse dorpjes zoals de Koog (Helaas ontzettend toeristisch en veel te veel Horeca)  en de hoofdplaats Den Burg.
De wind staat oost en zou in de nacht naar west draaien. De voorspelling voor de volgende dag ( vrijdag)  is;  toenemende wind in de middag naar 6 tot 7.
Pieter en Maria willen juist dan  naar Den Helder en dan met de trein naar huis.
Vrijdagmorgen is de wind inderdaad west en om 10:00 uur  toch al 5-6 beaufort.
We vertrekken maar snel, het zijn slechts 6 mijl en tegen de wind in wordt er op de motor gevaren. We gaan naar de Marine jachthaven.Het aanleggen met harde wind in de kleine en volle haven gaat wat moeizaam, maar na wat manoeuvreren liggen we naast de Geisha  uit Hoorn.