Zon, zee en strand

Zaterdag 6 augustus

Vandaag startten we de dag met, hoe kan het ook anders, even plaats maken om de buren te laten vertrekken. Dit betekende onze buren aan stuurboord eerst laten wegvaren, vervolgens konden wij losgooien. Daarna even wachten in de kom en vervolgens konden wij weer aanleggen en de buren helpen. Het aanleggen was nog even een secuur werkje want we hadden voor de boeg slechts een centimeter of 20 speling met de voorburen. Maar wees gerust Bernard, Bert Jan heeft het allemaal heel beheerst gedaan en we liggen perfect in het hoekje aan de hoofdsteiger – laatste steiger achteraan.

Na deze onderneming hebben we lekker ontbeten en was het tijd om de fietsen te gaan halen in het dorp. Met de kids naar de verhuurder gelopen en twee fijne elektrische fietsen met stoeltjes opgehaald. Tijd om het eiland te gaan verkennen! We hebben eerst een stuk aan de zuid(oost)kant van Terschelling langs het water gereden. Ik had online een aantal leuke plekken voor kinderen opgezocht en een daarvan was Zonneweelde in Hoorn (http://zonneweelde.com). Dit is een cafe-restaurant met een prachtige speeltuin die aan het terras grenst. Wij konden dus heerlijk van een drankje genieten, terwijl de kids lekker konden rennen en vliegen door de speeltuin.

Saar en Pim vermaken zich prima in de speeltuin

Na een lekkere (wat late) lunch stappen we weer op de fiets om langzaamaan terug richting West-Terschelling te gaan. Op de route zien we een weg richting de duinen en de zee aan de noordkant van het eiland. We kunnen de verleiding niet weerstaan om met dit mooie weer niet even te gaan genieten van de zee, dus we slaan af richting het strand. Het beste besluit van de dag. Wat hebben de kinderen daar genoten! Zie de foto’s 🙂

Zee in zicht, rennen!

Pim in de branding

Pim vindt het prachtig en is natuurlijk al helemaal nat…

En Pim gaat door totdat alles uit is :-)

En Pim gaat door totdat bijna alles uit is 🙂

Voldaan en een tikje moe fietsen we weer terug richting de haven. We hebben een klein opblaasbaar zwembadje meegenomen dat nu goed van pas komt. We spoelen de kinderen lekker achterop in het badje af, met de buitendouche. Het waait nog wel flink dus het is af en toe nog best een beetje fris.

De douchesessie op het achterdek

Na deze opfrisser horen we de maagjes wel een beetje rommelen. Bert Jan gaat nog even samen met de kinderen krabbetjes vangen, terwijl ik ga koken. Vanavond staan er pannenkoeken op het menu. Tijdens hun vismomentje kan ik een flinke stapel bakken en kunnen ze meteen aanvallen als ze aan tafel zitten. Binnen een mum van tijd is die stapel dan ook helemaal op.

We besluiten om de avond af te sluiten met een tochtje op de fiets. Even kijken naar het drooggevallen wad voor ‘De Walvis’ en dan nog een stukje aan de westzijde van het eiland langs. Dan is het toch echt tijd voor de kleintjes om naar bed te gaan.

Ik kijk op mijn laptop nog even in de herhaling naar de openingsceremonie van de Olympische Spelen. Voordeel is dat ik daardoor af en toe lekker kan doorspoelen, want die binnenkomst van al die landen duurt toch wel heel erg lang.

Zondag 7 augustus

We hebben in verband met het weer besloten om er nog 2 nachten extra aan te plakken op Terschelling. Het gaat de komende 2 dagen flink waaien en dinsdag lijkt het iets minder te worden, dus dan varen we naar Vlieland.

Ik ben vanochtend vroeg naar het havenkantoor gegaan voor de verlenging en dacht meteen even de broodjes voor het ontbijt mee te nemen. Ik was helaas niet de enige die dit goede idee had en ik stond vervolgens ongeveer 20-30 min in de rij voor ons ontbijt (en dat terwijl de kids natuurlijk allang een boterham op hadden). De broodjes waren gelukkig wel heel lekker 🙂

Daarna dacht ik nog een ander slim plan te hebben, namelijk een wasje te doen. Omdat dit hier gratis kan is het ook behoorlijk druk. Dus de was in de tas maar even in de wasruimte laten staan en eerst boodschappen gedaan. Na terugkomst nog een tijdje gewacht en het toen maar opgegeven, want het was al half 12 en we wilden natuurlijk nog wel op pad. Al fietsend opperde Saar dat het vandaag wel een echte stranddag was en dit bepaalde dan ook onze bestemming van de fietstocht.

Het zal wel aan het tijdstip liggen en het lekkere hobbelen achterop de fiets, want op de een of andere manier gaat Pim bij ieder fietstochtje in de slaapstand na een minuut of 10 a 15. Inmiddels worden we steeds handiger om hem goed te installeren, want gewoon doorfietsen is geen optie met zo’n bungelend koppie. Vandaag hadden we de zwemvesten mee, wat volgens ons meteen tot een hele goede ‘slaapinstallatie’ voor Pim resulteerde (ja hij kan nog ademhalen 🙂 ).

Pim's slaapinstallatie met 2 zwemvesten

Handig die zwemvesten mee 🙂

Vandaag was ik iets beter voorbereid op een stranddag en had ik de zwemkleding mee voor de kinderen. Dus eerst omkleden en dan op naar zee, wat overigens nog een goed stuk lopen is. De stranden zijn hier namelijk enorm breed, zoals op de eerste strandfoto te zien is. Maar dat maakt het genieten er niet minder om!

Bert Jan, Saar en Pim op het strand

Even kijken naar de golven

Los in het ondiepe water, vooral Pim kan er geen genoeg van krijgen.

Na dit heerlijke wateravontuur nog even in de beschutting van de strandtent omkleden en een drankje drinken voordat we weer op de fiets stappen.

Bert Jan gaat na terugkomst nog even onze fietsen ‘verlengen’ met Saar, terwijl Pim en ik lekker aan boord blijven en eten koken (nou ja ik kook dus het eten en Pim scharrelt wat rond). Blijkt naderhand uit een Facebook post van BJ dat hij en Saar ook nog even ‘op stap’ zijn geweest… Mooi is dat, terwijl wij/ik in het kombuis aan het zwoegen ben op een overheerlijke nasi 😛

Saar en BJ doen samen een drankje

Saar en BJ doen samen een drankje bij De Walvis

We hadden de kinderen gisteren al een ijsje beloofd en die belofte hebben we toen niet ingelost, dus vandaag naar de beste ijstent van Terschelling om het goed te maken.

Daarna nog even met z’n allen de ‘berg’ op klimmen om het grut een beetje uit te putten zodat ze lekker kunnen slapen. Na, met name voor hun, een best stevige klim in het mulle zand, werden we beloond met een prachtig uitzicht. Een mooie afsluiting van deze dag.