Onderweg in Spanje

Het is woensdagmorgen, 15 februari, even na tienen. We stappen in de auto en gaan richting het zuiden. Einddoel is Nerja een stadje  ca 50 km boven Malaga.
Precies om 16:00 uur en 500 km verder begroeten we Pieter en Maria in hun tijdelijk verblijf, een appartement in een buitenwijk van Nerja.
Spullen uitpakken en even een bezoek brengen aan Nerja.
Hier bevindt zich  “het balcon van Europa” een winderig pleintje op een rots hoog boven zee.

We lopen het stadje door, nog een van de weinige authentieke kustplaatsen in Spanje en drinken wat in een van de vele horecazaken.
Terug naar hun verblijf, gebouwd tegen een helling. Heel veel in elkaar geschoven appartementen aan weerszijden van een kronkelige, omhooglopende steile weg. Het wordt als vanouds een zeer gezellige avond.
’s Morgens ontbijt op een beter balcon dan de vorige dag.

Vandaag, donderdag, maken we een uitstapje naar Malaga.
Eerst rijden we langs de kust en na 20 km nemen we de autoweg naar Malaga. We volgen de borden richting haven en kunnen parkeren onder de boulevard tussen de haven en het begin van het stadscentrum.
Een heel mooie en vooral schone stad. De hoofdwinkelstraat is natuurlijk kaasje voor de dames. Met moeite kunnen we ze langzaam losrukken uit de vele kledingzaken en zapaterias. Bij de laatste schoenenzaak (Camper) kan ik zelfs mijn slag slaan.
Het is ondertussen lunchtijd. Lekker buiten genieten van Spaanse specialiteiten.

Na de lunch bezoeken we het Picassomuseum. Picasso is hier in 1881 geboren.
Hierna lopen we nog wat door de stad, langs het Romeinse theater, het Alcazaba en kijken omhoog naar het kasteel Gibralfaro. Een vriendelijke jongeman fotografeert ons voor het Alcazaba.

In de late namiddag gaat het weer terug richting Nerja.
Vrijdag verblijven we wat korter bij huis. Na het, weer voortreffelijke ontbijt gaat het naar de grotten van Nerja of op zijn Spaans: Cuevas de Nerja. Deze grotten zijn circa 55 jaar geleden door spelende kinderen ontdekt. Enorme ondergrondse zalen die gebruikt werden als verblijven voor zowel mens als dier. Bekend van bijzondere rotstekeningen, die helaas zich veelal bevinden in ruimtes die niet voor het publiek toegankelijk zijn.

De grotten hebben zelfs aardbevingen doorstaan. Dit zie je aan geheel scheefstaande kolommen van druipsteen en waarop weer verticale nieuwe druipsteenrotsen zijn ontstaan. Een indrukwekkend grottencomplex zoals ik dit zelden of nooit gezien heb.
Na de grotten rijden we de bergen in naar het dorpje Frigiliana. Een dorpje met smalle straatjes, steegjes en vele trappen. Met een auto kun je tot aan de oude kerk komen. De rest is of te smal of alleen bereikbaar via traptreden. Allemaal wit geschilderde huisjes die op elkaar leunen of in elkaar zijn gebouwd. De terrassen van de huizen zijn dan ook vaak op het dak van een andere woning. Mooi om te zien.
We gebruiken hier onze late lunch.
Op de terugweg doen we nog wat boodschappen in Nerja.

De volgende dag, zaterdag, staan we redelijk op tijd op. We hebben een rit van bijna 100 km voor de boeg. We gaan naar Granada.
Eerst rijden we 40 km naar het noorden en daarna 60 km naar het westen, het binnenland in. Een prachtige en goede autoweg met zicht op de met sneeuw bedekte toppen van de Sierra Nevada, diepe dalen, en een heel groot stuwmeer.
We vinden een prima parkeerplek nabij het door ons te bezoeken Alhambra. Het lijkt niet zo druk. Op websites zie je overal staan dat je moet reserveren ivm drukte en lange wachttijden. Dit hebben we niet gedaan omdat het nu geen echt “seizoen” is.
We willen naar de kassa’s lopen maar worden vriendelijk verwezen naar een wachtrij buiten het kassagebied.
Schrik niet: Hier staan we meer dan een uur in de rij. Mondjesmaat worden mensen doorgelaten. Mensen met reserveringsbiljetten en groepen gaan voor.
Eindelijk zijn we binnen. Eerst gaan we naar het de tuinen en het Generalife. Hier werd vroeger ook het hele watersysteem van het complex beheerd.
Op ons entreebewijs staat een tijd geprint (15:30 uur)dat we het grote paleis mogen bezoeken. Een enorm gebouw, met vele zalen en binnentuinen. Dit zijn de voornaamste ruimtes binnen het Alahambra.

Tijd genoeg om daarvoor de vestingmuren, torens en alle andere zaken te zien. Ook vinden we nog een mooi plekje in de zon om even wat te eten en te drinken.
Om klokslag halfvier mogen we binnen in het paleis. Hier zie je de mooie Moorse paleiszalen en binnentuinen. Prachtige Moorse versieringen op muren en plafonds.Geen plekje bijna waar geen versiering te zien was.

Onderstaande foto’s geven een indruk van onze dag in Granada.

N

Na terugkomst in Nerja reserveren we in een restaurant in de buurt. We willen er naar toe kunnen lopen. Autorijden hebben we vandaag genoeg gedaan en we kunnen nu ook rustig een glaasje drinken.
De weg erheen, berg af gaat ons goed af. Na een klein hafluurtje genieten we van een uitstekend diner in het restaurant Avalon.
Nu terug naar huis, Dit valt wel wat zwaar, goed gegeten en gedronken en dan bergop lopen ! Na aankomst nog een slaapmutsje en dan wordt het toch nog na twaalven dat we naar bed gaan.
We kijken terug op een paar mooie en gezellige dagen hier in Nerja. Pieter en Maria, nogmaals bedankt  en gauw tot ziens. Al zal dit nog wel een paar weken duren, Ze hebben plannen om in maart nog een zeiltocht te maken van Spanje naar Griekenland.
Zondagmorgen na het ontbijt gaan we weer richting Benidorm.
Onderweg stoppen we nog even in Cartegena. Een oude ommuurde stad met een rustig gelegen haven.

Rond zeven uur in de avond zijn we weer terug op ons stekje in Benidorm.