Terschelling

Rond maandagmiddag kwamen we in Makkum aan. Makkum heeft een flinke haven met direct daarnaast een camping en vakantiepark. We hebben de bus naar het dorp genomen om daar wat rond te kijken. Na een uurtje waren we klaar. Makkum is niet zo groot 😉

’s Avonds hebben we op de boot gegeten. Toen we klaar waren hoorden we muziek op de hoofdsteiger – het was het animatieteam die alle kinderen kwam ophalen voor het avondprogramma. Het zat leuk in elkaar en was zelfs tweetalig om ook de Duitse campinggasten tegemoet te komen.

Op dinsdagochtend hadden we bezoek van een monteur. Halverwege de tocht naar Makkum was namelijk de electrische lier uitgevallen. Na wat doormeten en proberen bleek dat de hoofdschakelaar van de lier defect was. Ik heb toen de schakelaar van de ankerlier maar opgeofferd om toch de electrische lier te kunnen gebruiken (ankeren doen we zelden).

We waren niet geheel ontoevallig in Makkum op een dag dat het lekker waaide. Makkum is namelijk een heel goede surfspot, en er zit een verhuurder direct op het strand.

Het was precies een jaar geleden dat ik gesurfd had: ook in Makkum, vorig jaar tijdens onze vakantie. Ik was het gelukkig nog niet verleerd.

’s Middags hebben we de bus genomen naar Bolsward, een dorpje met een mooi oud gemeentehuis:

We zijn niet zo heel lang in Bolsward geweest, want van Saar moesten we absoluut op tijd terug zijn voor het avondprogramma met “Pinkie en Duimpie”. We zijn daarom bij het strand in Makkum gaan eten. Na een eenvoudige doch voedzame maaltijd besloot ik nog een klein nagerechtje te nemen dat zo ongeveer beschreven stond als “een stukje suikerbrood met een bolletje ijs”. Niets was minder waar. Ik kreeg een bord voorgeschoteld dat ook voor een “grand dessert” voor 2 personen had doorgekund…

Voor de woensdag hadden we de tocht naar Terschelling op het programma. De planning was om 8:00 te vertrekken om het weer en de stroom mee te hebben. Om 8:00 werden we wakker 😉

Met een kleine vertraging waren we om 8:30 op pad, eerst richting de Lorentzsluizen bij Kornwerderzand. Het was daar ouderwets stouwen, passen en meten maar vanwege het lichte weer ging dat allemaal gemoedelijk.

De kinderen hebben zich tijdens de tocht goed vermaakt met vanalles en nog wat. Op een gegeven moment werd het stil binnen, meestal is dat een indicatie dat ze iets aan het uitspoken zijn. Gelukkig viel dat mee; ze waren een potje Rummikub begonnen (voor zover hun begrip van de spelregels dat toelaat).

Iets na 14:00 kwamen we aan bij de haven van West-Terschelling. We zijn direct naar het dorp gelopen om bij onze vaste leverancier Tijs Knop fietsen te huren. Vorig jaar waren de electrische fietsen zo goed bevallen dat we daar weer voor gekozen hebben.

Na een late lunch / vroeg diner hebben we nog een voorraadje van de lokale alcoholische versnapering ingeslagen (voor de lezers: wie kent ‘m?) en zijn we teruggekeerd op de boot. ’s Avonds kwam de politie langs bij een van de buurschepen. Wat bleek: de havenmeester had de politie gealarmeerd omdat de zoon des huizes een aantal granaten op het strand gevonden had en daar op de steiger mee zat te spelen…

Donderdag hebben we een rondje eiland gedaan op de fiets. We kwamen terecht bij een strandtent aan de Noord-Westkant van Terschelling. De kinderen hadden bij de bediening potloden en papier geregeld. Pim besloot om daarmee een ‘handtekening’ te gaan maken: een tekening van de omtrek van zijn hand. Ik maakte de fout door te grappen dat hij ook wel een ‘voettekening’ kon maken. Hoe dat uitpakte zie je hieronder.

Even later bij een speeltuin kwamen we een gezin uit Maarssen tegen, die Saar en Pim kenden van de opvang en school. Na een rondje van een kilometer of 25 kwamen we terug bij de haven.

Toen ik met Pim nog even boodschappen ging doen zagen we een ambulance staan bij de haven. Pim ging op onderzoek uit hoorde van een paar ‘grote jongens’ dat er een helicopter aan kwam. Even later kwam inderdaad de traumahelicopter aangevlogen om een gewonde met gepaste spoed richting het ziekenhuis op het vasteland te vervoeren. Voor Pim was het een heel spektakel (en voor papa ook).

Na het eten ben ik nog even met de kinderen de ‘berg’ achter de haven gaan beklimmen. Vanaf de duinen hier heb je een mooi overzicht over de bossen, het wad, de haven en West-Terschelling.

De voorspellingen voor morgen zien er zonnig uit. Mocht je ons zoeken: wij zitten op het strand!